Här beskrivs hur vi samlar in, sparar och analyserar din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter.
De vägledande principerna för vårt arbete är
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en person. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter om de kan kopplas till en person.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
Sports Progress International AB AB, org. nr 556722-1840, med adress Marinvägen 7, 89178 Bonässund, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter. Vid kontakt vänligen märk brevet ”Personuppgiftsansvarig”.
För att kunna hantera beställning/ köp inhämtas:
Uppgifterna används för att avgöra leveranssätt (inklusive avisering), identifikation och ålderkontroll, hantering av betalning (vilket kan innebära att vår partner Klarna kontrollerar av betalningshistorik och adress). Samt även hantering av reklamations och garantiärenden. Köpinformation av receptbelagda produkter är endast synlig för farmaceuter vid rådgivning och är i övrigt anonymiserade i hanteringen av ditt köp.
Personuppgifterna är nödvändiga för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet (laglig grund: fullgörande av avtal). Uppgifterna lagras tills dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och 36 månader därefter.
För att kunna hantera kundserviceärenden behandlas:
Personuppgifterna är nödvändiga för att vi skall kunna hantera kundserviceärenden (laglig grund: berättigat intresse). Uppgifterna lagras i 36 månader.
För att kunna utvärdera och förbättra produkter, system och tjänster inhämtas:
Syftet är att kunna förbättra varu- och logistikflöden (t.ex. genom att kunna prognostisera inköp, lager och leveranser), sortiment eller IT-system för att generellt höja säkerheten för företaget och våra besökare/kunder. Baserat på de uppgifter vi samlar in (t.ex. köphistorik, ålder och kön) gör vi en analys som kan resultera i att du sorteras in i en kundgrupp (kundsegment), men analysen görs aldrig på individnivå.
Behandlingen är nödvändig för att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system (Laglig grund: Berättigat intresse). Uppgifterna sparas i 36 månader.
För att kunna förhindra eller utreda missbruk av en tjänst eller brott mot företaget inhämtas:
Laglig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse (om misstanke av missbruk föreligger). Behandlingen bedöms nödvändig även utan misstanke för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.
Möjliggöra riktad marknadsföring
per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av Meds.se. För att kommunicera relevant information och erbjudanden till dig analyserar vi de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment.
Behandlingar som utförs
Kategorier av personuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att möjliggöra för oss att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig som kund.
För att kunna skapa informationen i Mina Ordrar inhämtas:
Uppgifterna används för behandling genom att upprätthålla av korrekta och uppdaterade uppgifter och därmed ge dig som kund möjlighet att följa ditt köp och betalningshistorik (Laglig grund: berättigat intresse).
För att kunna leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster inhämtas:
Behandling av uppgifterna omfattar skapandet av ett för dig personligt anpassat innehåll, t.ex. genom relevanta produktrekommendationer, presentation av dina specifika förmåner och erbjudanden och andra liknande åtgärder som innebär en förenkling för dig. Förenkling av din användning av våra tjänster (t.ex. genom att favoriter sparas för att underlätta framtida köp eller påminna dig om kvarglömda/ övergivna digitala varukorgar). Personlig kommunikation baserad på dina köp.
Laglig grund: Berättigat intresse att erbjuda en relevant köpupplevelse
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner.
Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
1) Transporter (logistikföretag och speditörer).
2) Betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
3) Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
4) IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våra åtaganden enligt köpeavtalet). Vi kontrollerar alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerheten och sekretessen för personuppgifter. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT system finns inom EU/EES. Vid systemmässig support och underhåll kan vi dock vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, t.ex. om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad eller lagrar information i ett land utanför EU/EES. Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet (t.ex. loggfiler).
Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller Privacy Shield.
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Generellt maximal 36 månader med undantag för exempelvis bokföring där vi är lagligt bundna till längre tid.
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor utsträckning som möjligt genom att, i de fall det är tillräckligt, istället använda ditt födelsenummer.
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på meds.se och via e-post (ifall du har angivet e-post) i god tid innan uppdateringarna börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.
Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så god upplevelse som möjligt.
Ok, jag förstår!